Årskurs 4-6
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsSvenskans bästa ord
Syfte
Skapa intresse för ord.
Läraren reflekterar om ord
Tidningen Språk anordnar under 2025 en tävling där svenskans bästa ord ska utses. Flera gånger tidigare har olika aktörer haft tävlingar där det vackraste ordet vinner. Chefredaktör Anders Svensson säger om denna tävling i pressmeddelandet Nu utser vi svenskans bästa ord: ”Ord kan ju vara bra på andra sätt utöver att vara vackra. Därför söker vi det bästa ordet. Det som kanske uttrycker en tanke allra bäst, det som kanske har en ljudkombination som ligger skönt på tungan eller det som alltid kan användas för att uttrycka en viss känsla. Det kan lika gärna vara ja, du eller fan som morgonrodnad, skymning eller snöflinga” (Tidningen Språk, 2025-04-10).
Metod
Läs om tävlingen tillsammans med klassen i Nu utser vi svenskans bästa ord. Låt eleverna fundera enskilt på vilka tio ord som de anser vara bäst och varför. Dela in eleverna i grupper om 3-4 elever. Där delger de varandra sina förslag och förklarar på vilket sätt orden kvalar in på listan. Förhoppningsvis får eleverna upp ögonen för ord som de själva kanske har missat. Till sist ska gruppen enas om tio ord. Var och en får ta med ett extraord som inte kom med på den gemensamma listan. Samla klassens ord på tavlan eller i ett ordmoln. Vilket är klassens bästa ord och varför gillar så många just det?!
Läs artikel Svenskarnas favoritord ska utses – tio förslag slåss om förstaplatsen. Skriv upp orden från listan:
- Allemansrätt
- Dagsmeja
- Fika
- Förgätmigej
- Förlåt
- Ju
- Kanske
- Lagom
- Morgonrodnad
- Tillsammans
Vet eleverna vad alla ord betyder och hur de används? Gå igenom dem och förklara orden. Eleverna får därefter gå tillbaka till klassens lista och jämföra orden. Vilka av orden i tävlingen vill de ha in på listan och vilka på klassens lista ska bort? Samla därefter eleverna i grupperna som skapar en ny lista tillsammans. Samla orden på tavlan eller i ett ordmoln. Vilka har tillkommit och vilka har försvunnit? Vilket ord är nu det bästa i klassen?!

Kreativt kortskrivande
- Skriv en dikt där de tio orden i tävlingen ingår,
- eller skriv en dikt om ETT ord.
- Skriv en mikroberättelse där alla ord ingår,
- eller skriv en berättelse som handlar om ETT ord.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Kunskaper om språk och språkbruk i Sverige och Norden.
Centralt innehåll*
Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Betygskriterier*
Eleven för utifrån givna exempel enkla resonemang om några aspekter av språk och språkbruk i Sverige och Norden.
* årskurs 4-6
Kommentarer