Årskurs 1-3
Bild
Föregående tips Nästa tipsSuperhjältar – namnskyltar
Syfte
Eleverna skapar en personlig skylt till sin plats i korridoren/kapprummet.
Läraren reflekterar
Tänk vad eleverna ska vara med om under sina år i skolan. Det krävs en enorm styrka för att fortsätta vara nyfiken och engagerad i så många år – som en superhjälte!
Metod
Jag hittade mallarna här: www.jufsanne.com (de finns som PDF längst ned). Det fanns två olika och jag har valt att inte benämna dem som ”tjej” och ”kille” utan lagt fram båda och låtit eleverna välja vilken de vill vara. Eleverna har färglagt och klippt ut sina kroppar. Vi har fotograferat ansiktena på alla och sen har de fått klistra fast huvudet på kroppen.
Exempel

LGR 11 Förmåga
Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap, skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.
Centralt innehåll
Bildframställning:
- Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder
- Teckning, måleri, modellering och konstruktion
- Fotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram
Redskap för bildframställning
- Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund
- Några verktyg för teckning, måleri, och fotografering och hur dessa benämns.
Kommentarer