Årskurs 1-3

Bild

Superhjältar – namnskyltar

Syfte

Eleverna skapar en personlig skylt till sin plats i korridoren/kapprummet.

Läraren reflekterar

Tänk vad eleverna ska vara med om under sina år i skolan. Det krävs en enorm styrka för att fortsätta vara nyfiken och engagerad i så många år – som en superhjälte!

Metod

Jag hittade mallarna här:  www.jufsanne.com (de finns som PDF längst ned). Det fanns två olika och jag har valt att inte benämna dem som ”tjej” och ”kille” utan lagt fram båda och låtit eleverna välja vilken de vill vara. Eleverna har färglagt och klippt ut sina kroppar. Vi har fotograferat ansiktena på alla och sen har de fått klistra fast huvudet på kroppen.

Exempel

Superhjältar - Klädhängare i kapprummet

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material,

Centralt innehåll

Bildframställning:
Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser.
Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
Fotografering och överföring av bilder med hjälp av digitala verktyg.

Redskap för bildframställning:
Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
Några verktyg och material för teckning, måleri, modellering och konstruktioner samt för fotografering och annat digitalt arbete med bilder.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy