Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Succé eller fiasko och allt däremellan

Syfte

Fundera på ords konnotationer och lära sig fler användningsområden för respektive ord.

Läraren reflekterar

Det är intressant att lära sig mer om ord. Det är ofta roligt att samtala med andra om hur ord används i olika situationer och sammanhang. Att använda ytterligheter skapar intressanta spänningsfält som lämpar sig väl att använda i undervisning. Motsatsord, eller antonymer, förklarar dessutom vad något är och inte är på ett tydligt sätt.

Metod

Börja med att berätta mer om motsatsorden succé och fiasko. Låt eleverna därefter försöka komma på så många synonymer som möjligt till båda orden. Lista dessa på tavlan och komplettera med egna förslag eller från synonymer.se. Resonera om i vilka situationer och sammanhang orden brukar användas.

Skriv sedan upp följande tio ord på tavlan: triumf, bakslag, misslyckande, framgång, halvdant, genomförande, katastrof, godkänd, medioker, bragd. Låt eleverna enskilt fundera på vad orden betyder och i vilka sammanhang de används. Eleverna delger varandra sina tankar om orden i par. Skapa en gemensam ordlista med förklaringar från svenska.se eller liknande.

Till sist ska eleverna utforska nyanserna och skillnaderna mellan orden genom att ställa dem mot varandra. Orden graderas på en skala mellan ytterligheterna succé och fiasko. Även dessa ord ska in på skalan och kanske är det andra ord som hamnar längst ut på skalan i vardera ände?! Eleverna funderar enskilt först, därefter i par och till sist lyfts elevernas förslag i helklass. Eleverna motiverar sina val med exempel. Så här skulle nog min lista se ut:

  • Triumf
  • Succé
  • Bragd
  • Framgång
  • Godkänd
  • Genomförande
  • Medioker
  • Halvdant
  • Bakslag
  • Misslyckande
  • Fiasko
  • Katastrof

Gå vidare: Skriv en dagboksanteckning om en succé eller ett fiasko

En person står inför sitt livs viktigaste framträdande, tävling eller beslut. Personen kan vara en fiktiv eller verklig (känd) person. Du bestämmer vad personen ska vara med om och hur det går – succé eller fiasko. Använd gärna orden ovan.

När personen kommer hem efter dagens prestation åker dagboken fram. Personen skriver om hur det har gått. Du kan börja så här: Kära dagbok! Idag har jag gjort mitt livs viktigaste … På morgonen var jag jättenervös … Du kan fortsätta med meningar som börjar med: I början … Efter ett tag trodde jag … Jag kände …  

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

Betygskriterier*

Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som utvecklar samtalen och diskussionerna väl. Eleven framför åsikter med väl underbyggda argument.

Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy