Årskurs 1-3
Bild
Stora björnar i oljepastell
Syfte
Att skapa något gemensamt – att varje del (elev) bidrar till en större helhet. Kan kombineras med SO då eleverna läser och skriver om skogens djur (det går ju att byta ut björnen mot ett annat djur).
Läraren reflekterar
Finaste björnarna i oljepastell! När vi läste och sökte fakta om björnen så fick eleverna bland annat göra dessa som en gruppuppgift. Det blev väldigt lyckat!
Metod
Jag skissade upp björnarna på A2-papper med blyerts. Behöver du en förlaga kan du googla på bear icon eller bear clipart. Jag ritade streck på björnen och fyllde därefter i konturerna med svart tusch. Jag klippte varje A2 i sex delar och placerade eleverna i grupper om sex vid varje bord. De fick bordsvis komma överens om bakgrundsfärg. Eleverna fick fylla fälten med färg. Till sista färglades bakgrunden.
Bilder från processen och elevexempel
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Centralt innehåll*
Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser.
Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
* årskurs 1-3
Kommentarer