Årskurs 4-6
Bild
Föregående tips Nästa tipsStarry Night – Vincent van Gogh
Syfte
Eleverna ska få veta mer om Vincent van Gogh, hans konststil och prova på hans tekniker.
Läraren reflekterar
Anledningen till att jag valde Starry Night som gemensam bild att måla var att nästan alla barnen tyckte om den och att det inte finns något rätt eller fel när man gör bilden. Alla lyckas!
Eleverna tyckte att det var roligt att måla. Barnen ansträngde sig verkligen för att lyckas med strecken och att få till olika färgnyanser. Vi har jobbat mycket med att ha tålamod när man gör bilder och att man inte ska ha för bråttom. Alla barnen blev mycket nöjda med sin bild.
Exempel
Inledning
Vi förberedde oss tidigare genom att tillsammans titta på och prata om konstverket Starry Night. Vi pratade om vad de såg i bilden och vilka känslor bilder väcker.
Sedan tittade vi på närbilder av olika delar och såg hur Vincent van Gogh hade byggt upp bilden och hur han gjort sina penseldrag.
Metod
Sedan var det dags att måla. Först tog jag fram djupblå papper att måla på. De var en aning tjockare än ritpapper, för att de inte skulle bli vågiga av färgen. Eftersom jag inte räknade med att alla skulle fylla pappret helt med färg så fyller papprets färg ut i stället. Färgen vi använde var vanlig flaskfärg.
Sen målade vi virvlarna och stjärnorna på himlen. Några kände sig säkrare när de fick måla virvlarna med blyerts först, andra målade direkt. När de var nöjda fick bilden torka.
Till sist målade barnen dit busken i förgrunden.
När alla bilder torkat gjordes en ram i vitt. Vi hade en hel eftermiddag, 120 minuter, på oss att skapa bilderna.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Centralt innehåll*
Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
Samtida och historiska bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder och konstbilder.
* årskurs 1-3
Tack!