Årskurs 4-6

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Städa ditt rum!

Syfte

Fundera på ords betydelse och konnotationer.

Läraren reflekterar

Ord är roliga att laborera med. Jag brukar lägga in aktiviteter som fokuserar på ord i samband med läsning (såklart), språkbruk, argumentation och andra tillfällen då det är värt att fundera en stund på ordval. Samtalen äger rum under avspända och lediga former. Även ämnet i sig avdramatiserar. Men ingen ska såklart behöva berätta om sådant som de anser vara privat.

Metod

Jag delar in eleverna i par eller mindre grupper och berättar att vi i olika steg ska samtala om elevernas erfarenheter om städning. Eleverna samtalar till största del i grupperna, men de tillåts kommentera och komma med inpass i helklass efter varje del. Vi slår upp ord som eleverna är osäkra på eller använder svenska.se.

STEG 1: FREKVENS? Eleverna samtalar om hur ofta de städar sitt rum. Därefter försöker de definiera ett antal ord och i vilka sammanhang de förekommer: ofta, sällan, vanligen, då och då, ibland, frekvent, dagligen, nästan alltid, nästan aldrig, ovanligt

Därefter skriver eleverna orden i rätt ordning, från ”aldrig” till ”alltid”. Avrunda med ett samtal om vilket ord som passar bäst in på deras städfrekvens.

STEG 2: TVINGAD ELLER OTVINGAD HANDLING? Det är inte så vanligt att ungdomar städar självmant, men det förekommer! Ofta föranleds dock städningen att någon vuxen säger till: Nu ska du städa ditt rum! Är handlingen önskad, påbjuden, uppmanad, absolut eller villkorad? Eleverna funderar på vad följande ord betyder: ska, måste, kan, få, bör, vill, önska, beordra, uppmana, be.

Skriv orden i ordningen från villkorlig (mest tvingande) till önskad handling (minst tvingande). Samtala om vilken grad av beslutsamhet som krävs för att rummet ska bli städat.

STEG 3: LOMHÖRD ELLER LYHÖRD? Alldeles oavsett om den vuxne önskat eller tvingat fram städningen kan det ibland vara oklart hur mycket av informationen som går fram. I vilken grad är det uppfattat? Eleverna samtalar om följande ords betydelse: inse, uppfatta, haja, ana, fatta, begripa, missa, förbise, missförstå, urskilja.

Orden skrivs i ordningen från mest förståelse till minst. Den lomhörde upplever sannolikt att det tjatas en hel del, medan den lyhörde inte alls håller med. Samtal om hur det är ställt med tjatet i samband med städning.

STEG 4: GODKÄND ELLER UNDERKÄND? När rummet väl är städat kan utförandet vara av varierande kvalitet. I vilken utsträckning är rummet städat egentligen? Eleverna samtalar om följande kvalitetsstämplars betydelse: acceptabel, okej, godkänd, sågad, underkänd, kuggad, godtagbar, bristfällig, misslyckad, felaktig.

Eleverna skriver orden i ordningen från bäst till sämst utförd städning. Avsluta med ett samtal om vilket ord som överensstämmer med den egna städningen.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

Betygskriterier*

Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som utvecklar samtalen och diskussionerna väl. Eleven framför åsikter med väl underbyggda argument.

Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy