Årskurs 1-3

Svenska/Svenska som andraspråk

Skriva vintersaga med tärning

Syfte

Skriva en vintersaga, steg för steg, där tärningen avgör och ger eleven vägledning i skrivandet.

Läraren reflekterar

Det här är en aktivitet som eleverna gillar. De skriver mycket och väntar med spänning på vad nästa tärningskast ska ge.

Metod

Eleverna får var sin ”spelplan” och tärning. De slår och skriver något om vem som är huvudperson i sagan. Därefter slå de igen och presenterar en tidpunkt (2) och plats (3). De går vidare med ett problem som uppstår (4) och hur det kan lösas. Sagan rundas av och avslutas (5).

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.

Kriterier för bedömning av kunskaper*

Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. De berättande texter eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy