Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Skriva skräck om det övernaturliga – Agnes Cecilia, Maria Gripe
Syfte
Vad gör en berättelse läskig och hur skriver man en egen skräckhistoria om det övernaturliga? Hur bygger författaren upp intrigen i förhållande till händelsernas kronologi? Här får eleverna ta del av ett exempel på hur läsaren får veta mer om händelserna och huvudpersonen med tillbakablickar, tankar och bakgrundsbeskrivningar.
Läraren reflekterar
Att skriva så att dramaturgin blir långsam och gradvis mer och mer spännande är en utmaning. Dessutom ska det övernaturliga aldrig avslöjas, utan bara skönjas. Jag brukar tipsa eleverna om detaljernas betydelse: Skriv mycket om få saker! Det brukar fungera rätt så bra. Efter den här lektionen är det lämpligt att fortsätta med Skriva skräck om ett meddelande från andra sidan – Glasbarnen, Kristina Olsson. Exemplet nedan visar hur jag introducerade skrivandet om det övernaturliga i ett större tema om skräck. Här finns inledningen till temat om skräck.
Man kan ju förstås bara läsa texten, samtala om den och/eller skriva en analys (förslag på frågor finns längst ned i tipset).
Metod
Jag berättade först i vilket sammanhang vi möter Nora i Agnes Cecilia av Maria Gripe. Jag högläste kapitel 1-2 och 4. Eleverna samtalade om vad som skapade spänning i händelseförloppet och i miljön. Huset är centralt.
Därefter skrev jag upp intrigens kronologi. Jag förklarade hur händelsernas kronologi framträder på olika platser i intrigen.
KAPITEL 1: Ett ögonblicks besök
- Nora var ensam hemma
- Hörde knakande golv
- Någon ringde fel
- Steg kom närmare och närmare
- Nora kände att någon var där i rummet
- En osynlig, orörlig och tyst kropp
- Rummet blev tungt och kyligt
- Nora blev lättare inombords, som luften
- Besökaren var plötsligt borta
- Tulpanens kronblad ramlade
- Klockan tickade
KAPITEL 2: Tillbakablickar och tankar
- Ny familj: Anders, Karin och Dag
- Fått ett avskilt rum på andra våningen
- Nora var inte deras barn
- Väl omhändertagen, men kände sig ändå övergiven
- ”Det var något hon drömde”
- Nora frossade i tankar om olyckan
- Dag bjöd på semla
KAPITEL 4: Ett levande gammalt hus
- Nora flyttade till ett gammalt hus
- Inte en sjukdag i nya huset (hörde ihop)
- Blommorna frodades
- Det fanns något i ljuset och luften
- Musik svävade i väggarna
- Huset bestod av vinklar, vrår, skrubbar
- Många valv, kakelugnar, nischer
- Vid renovering hittades gamla skåp
- Gamla föremål; lampor, skålar, leksaker
- Blå hink med ett fotografi
- Hunden Ludde ville inte gå in i vissa rum
Skrivuppgiften: Flytten
Skriv om en person som kommer till ett nytt ställe (stad och hus), blir ensam, utforskar och möter konstiga saker i sin omgivning. Personen får aldrig möta det övernaturliga, bara förnimma det. Använd tillbakablickar, drömmar, tankar och bakgrundsbeskrivningar för att göra berättelsen fylligare.
Skriv i tredje person (han/hon) och preteritum (dåtid: gick, tittade, lyssnade).
Förslag på börjor:
- Anna öppnade dörren till det nya huset och klev in. Det var dunkelt och hon stirrade på en lång hall som aldrig tycktes ta slut.
- Dörren var trög och gick knappt att öppna. Någonting blockerade dörren från insidan. När Lasse försökte öppna dörren till det som skulle bli hans hem fick han ta i allt han kunde.
Tips: Om någon har svårt att komma igång med sitt skrivande kan bilder av gamla hus sätta igång något!

Textsamtal och analys – Generella frågor
Nedan förslag på frågor och ämnen att samtala och skriva om:
- Vad handlar texten om?
- Kring vad kretsar intrigen?
- Vilka personer finns i boken? Hur är de? Gestaltningar?
- Var utspelas handlingen? Miljöbeskrivningar?
- När äger handlingen rum? Under hur lång tid? Tidsmarkörer?
- Hur är dramaturgin uppbyggd? Stegringar? Vändpunkter?
- Kronologi? Tillbakablickar? Parellellhandling?
- Berättarperspektiv? Dialoger, monologer och inre monologer?
- Hur är språket? Typiska ord och uttryck?
- Bildspråk och symbolik?
- Vilka episoder i texten minns du bäst och/eller berörs du av? Varför då?
- Vilka tankar får du av texten?
Textanalys med kopplingar till skräck
Använd några av rubrikerna i introduktionen om skräck när eleverna ska leta efter bevis i texten på att detta är skräck. Vilka typiska element finns i texten vad gäller:
- Huvudperson
- Miljö
- Hot
- Dramaturgi
- Vändpunkter
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll*
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Betygskriterier*
Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
* årskurs 7-9
Kommentarer