Årskurs 4-6
Svenska/Svenska som andraspråk
Skriva dialoger – hur gör man?
Syfte
Att skriva dialoger handlar främst om två saker, välja rätt tillfälle och rätt ord!
Läraren reflekterar
Eleverna blir medvetna om dialogens funktion. Det blir enkelt för eleverna att rensa bort onödiga dialoger.
Metod och instruktioner
- Dialogen ska tillföra texten något annorlunda, t ex en känsla eller en stämning. Den kan bli inledningen på en dramatisk vändning.
- Dialogen ska föra handlingen framåt och/eller avslöja något av personens karaktär.
- Det finns två vanliga sätt att skriva dialoger:
– Jag vill inte, skrek Liza och kastade mackan.
– Nu äter du upp din mat, vrålade mamma samtidigt som tårarna rann nedför kinderna.
– Jag vägrar, muttrade Liza.
eller
Liza kastade mackan och skrek:
– Jag vill inte! Tårarna rann nedför mammas kinder samtidigt som hon vrålade:
– Nu äter du upp din mat! Liza muttrade:
– Jag vägrar!
Arbetsuppgifter
Skriv en dialog där:
- Tonårskillen berättar att han är kär i i en klasskompis. Tänk på att få fram killens känslor.
- Två tjejer bråkar om vem som ska spela i förstafemman i innebandylaget. Bestäm vilka egenskaper tjejerna har och låt dessa komma fram i dialogen.
- Två killar som skyller på varandra i en hetsig konflikt. Ge killarna helt olika egenskaper och försök välja repliker som passar till respektive kille (och egenskaper).
Lgr 11 Förmåga
Formulera sig och kommunicera i (tal och) skrift.
Centralt innehåll
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Kunskapskrav
Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation.
Kommentarer