Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Skriv om våren – En sån här kväll känner man livet i sej

Syfte

Skriva en betraktelse av våren med Madicken som förebild.

Läraren reflekterar

Att skriva dikter om årstider är en riktig skolklassiker. Lika vanligt kanske det inte är att skriva korta (och poetiska om man så önskar) betraktelser och berättelser om till exempel våren. Den här sortens kortskrivande brukar eleverna tycka mycket om. Det är avgränsat och därmed greppbart. Den litterära förebilden ger eleverna idéer att härma och inspireras av. Innehåll och språk ger upphov till inre bilder som eleverna också brukar uppskatta att laborera med.

Metod

Låt eleverna fundera parvis och skriva upp alla associationer med våren. Vilka vårtecken finns det? Brainstorma därefter tillsammans: Vad kan man se, höra och lukta när våren kommer? Skriv upp alla förslag på tavlan under dessa sinnen.

Berätta om Madicken. Läs därefter inledningen av Madicken och Junibackens Pims, Astrid Lindgren (1976). Läs från ”Madicken vaknar den här morgonen” till ”’Jag känner livet i mej’, säjer farbror Nilsson då och då.” Hoppa fram 5-6 sidor till episoden när Madicken pratar med farbror Nilsson som ”känner livet i sej” när våren kommer. Stycket börjar med: ”Våren har kommit tidigt i år.”

Därefter ska eleverna skriva en kort berättelse om våren. Uppmana eleverna att använda de gemensamma associationerna och bilderna som återfinns i Madicken. Jag brukar avgränsa med tid eller ett ungefärligt antal tecken.

En vårbetraktelse: En sån här kväll känner man livet i sej

Skriv en berättelse där en person går på en kort promenad hemifrån till en plats där och när det finns typiska vårtecken, till exempel:

  • Majbrasan
  • Stranden när isen precis har släppt
  • En bänk i en skogsglänta (eller vid en porlande bäck)

Under promenaden möter vår huvudperson och typiska vårtecken genom att se, höra och lukta. Väl framme vid platsen träffar personen en annan och en spontan dialog om våren utspelar sig. Någon säger: ”En sån här kväll känner man livet i sej.”

Skrivtips till eleverna – Kontraster

Kontraster i skrivande skapar dynamik, djup och spänning. Kontraster gör ofta texten levande. Testa att använda några av vårens kontraster nedan.

  • Ljus och mörker: Dagarna blir längre, men det är fortfarande mörkt om kvällarna. Solen skiner, men skapar också skuggor.
  • Värme och kyla: Solen börjar värma, men vinden kan vara bitande kall.
  • Liv och död: Det spirar av nytt liv med knoppar på träd och blommor som bryter igenom jorden, samtidigt som resterna av vinterns tystnad och vissna växter ännu syns.
  • Rörelse och stillhet: Naturen vaknar, fåglarna kvittrar och bäckarna porlar, men det finns fortfarande stunder av stillhet.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Betygskriterier*

Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy