Annons: Fortbildning & inspiration

Årskurs 4-6

Bild

Föregående tips Nästa tips

Skapa träd med tejp

Syfte

Skapa vinterträd (men det går lika bra att skapa höst- och vårträd utan löv på samma sätt).

Läraren reflekterar om materialet

Jag gnuggade inte så hårt när jag satte dit frystejpen. Det gör inget om lite färg tränger in under den. Det blir kontur på stammarna i så fall. Jag torkade bilderna innan jag tog bort frystejpen. Vi använder ett papper som kallas/växtpapper, det är tåligare mot vatten och inte så dyrt som akvarellpapper.

Metod

Till mitt förfogande har jag 80 minuter/grupp.
Material: akvarellpapper, akvarellfärger, frystejp/maskeringstejp, salt och en svart tuschpenna.
Gör så här:
Börja med att tejpa fast pappret på bordet så att tejpen bildar en ram runt om kring.

Därefter klistrar ni in tejpbitar som ska bilda några trädstammar och en måne.

Nu är det dags att måla bilden i blå, lila och svarta nyanser. Använd gärna en svamp när ni målar.

Strö på salt på bilden  när den är blöt. Saltet drar åt sig färgen och bildar en fin struktur i bilden. Jag väljer att torka bilden med värmepistol för att det ska gå lite fortare. Dra bort tejpen försiktigt. Måla svaga skuggor på trädstammar och grenar. Använd en ljusare färg än bakgrunden.

Använd tuschpennan och markera små sträck på trädstammarna. 

Använd en vit tuschpenna eller akrylfärg till att måla dit snöflingor.

Lgr 11 Förmåga (kopplingar till åk 6)

Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap, skapa bilder med hantverksmässiga tekniker.

Centralt innehåll

Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.

Kunskapskrav

Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda några olika tekniker och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven några olika bildelement på att väl fungerande sätt.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy
    Annons: PDF-säkrad lärmiljö
    Annons: Förskolans nyhetsbrev
    Annons: