Årskurs 1-3

Bild

Siluetter av djur

Syfte

Tona färger, måla “vått i vått”, klippa och klistra och att använda och/eller skapa egna siluetter.

Läraren reflekterar

Jag hjälpte några som tyckte att det blev för pilligt. Några valde att klippa lite runt rådjuret och sedan måla det vita med samma färg som bakgrunden eller lämna kvar det vita som en “effekt”. Uppgiften går att variera i oändlighet. Om hösten är färgerna på himlen vid soluppgång väldigt vackra. Låt eleven måla himlens färger med vattenfärg och skapa egna siluetter av exempelvis träd, buskar, fordon och djur. Gör sedan en vernissage för alla som vill se. Eleverna får då se hur vi med samma färger får olika resultat och när alla bilder hänger tillsammans får du en klass med stolta elever.

Metod

Vi målade med vattenfärg och vanliga penslar. Eleverna lägger på gul, röd och orange i tre ”ränder” med mycket vatten. Eleverna använder sedan papper för att tona ihop färgerna – dras försiktigt i området mellan färgerna så att de flyter ihop. Sedan klipper eleverna ut siluetter som läraren har skrivit ut (eller så kan de skapa egna). Det är bara att googla “siluett+önskat djur”, exempelvis siluett+rådjur. Klipp ut marken som siluett eller använd kritor för att skapa landskapet, till exempel högt gräs som du ser i elevexemplet nedan.

Siluetter av djur - En bilduppgift för årskurs 1-3

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
F
örmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.

Centralt innehåll*

Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.

* årskurs 1-3

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy