Årskurs 4-6
Engelska
Föregående tips Nästa tipsSilent viewing
Syfte
Eleverna ska formulera sig muntligt och träna på att kommunicera, att omformulera sig och använda språkliga strategier i ett naturligt sammanhang.
Läraren reflekterar
Att träna språklig interaktion utan att eleverna känner att det blir tvunget är svårt många gånger. Ett sätt att få igång kommunikationen är genom så kallad silent viewing. Det är att titta på filmklipp utan ljud och sedan kan läraren styra elevernas samtal med hjälp av olika aktiviteter. Funkar ofta bra! Eleverna blir aktiva och ”glömmer bort” att de kommunicerar på ett annat språk.
Aktiviteter
- Förutspå – om man tittar på en del av sekvensen och sedan gissar vad som ska komma härnäst.
- Ordlistor – man skriver ner ord som rör sekvensen och sedan återberättar historien.
- Eleverna kan skriva dialogerna och läsa in och göra en text/tal till sekvensen.
- Eleverna kan skriva om historien med ett annat slut och sedan dela med varandra.
- I grupper kan en elev titta på filmen och sen återberätta för de andra som sitter med ryggen mot (går ju att dela upp så att eleverna tittar en minut var och byter).
- Eleverna kan fylla i ord på vissa ställen där ljudet är avstängt – cloze listening.
Det går ju givetvis bra att bara stänga av ljudet på vilken filmsekvens som helst. Om du vill ha mer förslag på arbetssätt rekommenderar jag denna länk. Förslag på tysta filmklipp att använda är: Wallace & Gromit, Mr Bean, Paperman, Shoe och Man on the moon.
Lgr22 Syfte
Utveckla förståelse av engelska i tal och skrift.
Förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift.
Centralt innehåll
Samtal, diskussion och skrivande där eleverna berättar, beskriver, instruerar och motiverar sina åsikter.
Betygskriterier
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med viss variation, tydligt och sammanhängande. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med viss variation, tydligt och sammanhängande. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.
Kommentarer