Fritidshem

Natur och samhälle

Föregående tips Nästa tips

Semmeljakt

Syfte

Ett lekfullt sätt att använda en kort tid på året då det äts mycket semlor. Att räkna och leka på samma gång för att lösa ett problem. Det går såklart att byta ut bilderna till något annat aktuellt!

Metod

Material som ni behöver:
Bilder på semlor som lamineras med en siffra på baksidan. Snören eller liknande att sätta upp dem med.

Så här gjorde vi
Vi skrev ut 15 semlor och klippte ut dem. Vi skrev ut siffror som vi limmade på baksidan av bilderna och sedan laminerade vi dem, gjorde hål och satte snören i dem. Semlorna sattes sedan upp på skolgården.

Eleverna fick papper och penna om de önskade så de kunde skriva ner siffrorna. De yngre eleverna fick hjälp att räkna ut den totala summan av alla semlor. De äldre eleverna fick räkna själva.

Här är det närmast rätt summa som vinner. Det är alltså viktigt att hitta alla semlor på skolgården annars stämmer inte slutsumman.

Reflektioner från pedagoger

En aktivitet som går att göra med olika motiv beroende på årstid eller intresse. Om man vill anpassa till endast yngre elever så skriver man lägre siffror och om det endast ska användas av äldre elever så kan man skriva högre tal.

Vill man använda aktiviteten på en utomhuslektion i matematik så kan det exempelvis stå tal som 45/9=? på baksidan eller en uppgift att mäta soffan som lappen sitter på för att få fram talet.

Ett annat alternativ är att skriva två siffror på samma semla i olika färg. En lägre för de yngre och en högre för de äldre så att all räkning kan ske med huvudräkning.

Reflektion från elever

Eleverna räknade ivrigt och de yngre fick använda sig av miniräknare så att de fick fram summan. Enkelt tyckte vissa och svårare tyckte andra. Det var många som ville gå på semmeljakt!

Lgr22

Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
Matematik som redskap för att beskriva vardagliga företeelser och för att lösa vardagliga problem.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy