Årskurs 4-6
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsSamtala om en dikt
Syfte
Läsa och analysera en dikt genom att eleverna associerar fritt.
Läraren reflekterar
Det är ett enkelt och snabbt sätt att låta eleverna läsa och samtala om dikter. Tanken är att eleverna ska tänka fritt om orden, versraderna och dikten som helhet. Tankar om rätt och fel, samt bedömning läggs åt sidan. Aktiviteten kan också fungera som en introduktion till poesi och författarskap. Jag testade formen tillsammans med en kollega under Svensklärarföreningens svensklärardag där Olle Nordberg lät oss läsa och samtala om en dikt av Ann Jäderlund. Dikten finns i detta reportage. Det blev väldigt intressanta och fina samtal.
Metod
Se till att eleverna har papper och penna redo. Berätta att du ska läsa en dikt högt och att eleverna därefter, under komplett tystnad, ska anteckna sina tankar om dikten. De kan skriva hela meningar eller i punktform.
Tid till förfogande: Två minuter.
Därefter delger de varandra sina tankar parvis eller i mindre grupper. De som vill kan lyfta sina tankar i helklass.
Att tänka på 1: Projicera dikten så att alla elever kan se texten under tankestunden.
Att tänka på 2: Dikten får gärna vara abstrakt. Det lämnar utrymme för flera olika tolkningar.
Att tänka på 3: Samla gärna elevernas tolkningar på samma ställe i deras skrivböcker. Varför inte börja bakifrån i boken?
Att tänka på 4: Anslå dikterna som ni har läst. Till slut har ni en fin diktsamling på väggen som eleverna kan återvända till närhelst de önskar.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll*
Skönlitteratur för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Betygskriterier*
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med god säkerhet. Eleven för också välutvecklade resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.
* årskurs 4-6
Kommentarer