Årskurs 1-3

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Sammanfatta med stöd av rätt nyckelord

Syfte

Välja rätt nyckelord ur en text för att sammanfatta en skönlitterär text.

Läraren reflekterar

Det är svårt att välja rätt ord som ger bra förutsättningar att skriva, till exempel en sammanfattning. Ett vanligt fenomen är att eleverna återberättar för mycket. Det är inte så lätt att utelämna något. Den här aktiviteten hjälper eleverna på vägen. De börjar fundera på vilken information orden bär på när de har några att utgå ifrån.

Metod – Konsten att välja betydelsebärande ord

Jag högläser ett stycke text. Efter avslutad läsning skriver jag upp ett antal ord, i kronologisk ordning som de förekommer i texten. Exempel ur När Emil gjorde en bravad så att hela Lönneberga jublade (från början till första kvällen när Alfred har blivit allvarligt sjuk):

Emil, Alfred, 18 december, Ida, Lina, fingerlek, kittlig, Griseknoen, fargalt, palt, täljkniv, tumme, svinhus, tarmarna, korvsmet, drängkammare, Krösa-Maja, blodförgiftning, urvädret, snödriva.

STEG 1: Eleverna väljer de ord som sammanfattar vad som har hänt i texten. De måste sortera bort hälften (tio ord).
STEG 2: Eleverna jämför med bordsgrannen och för en dialog om sina val. De försöker enas om tio gemensamma ord.
STEG 3: Jag frågar hur många par som har valt respektive ord och en bild av klassens samlade val framträder. Jag skriver upp klassens ord och kommenterar. Om jag anser att de har missat något viktigt ord byter jag med ett annat och förklarar varför.

STEG 4-6: Stegen ovan upprepas: Tio ord ska nu bli fem.
STEG 7: Med stöd av de fem orden skriver vi en gemensam sammanfattning. Exempel på ord som är användbara: 

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Sammanfattning av texter.

Betygskriterier*

Eleven skriver olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och god språklig variation. Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med god säkerhet.

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med god säkerhet. Eleven för också välutvecklade resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.

* årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy