Årskurs 1-3

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Rita en bild av kapitlet

Syfte

Uppmuntra elever att skapa inre bilder vid läsning.

Läraren reflekterar

Jag upplever att elever allt oftare har svårt att komma ihåg vad de läser. Det kan förstås bero på många olika saker. Läskunnighet och läserfarenheter påverkar inlevelseförmågan och ger eleven möjlighet att föreställa sig, eller inte. Att skapa inre bilder är självklart för en van läsare, men inte lika lätt för en ovan. Den här aktiviteten ”tvingar” eleven att delvis tänka texten i bilder medan de läser.

Metod

Före vi läser ett kapitel säger jag att eleverna efteråt ska rita en bild av valfri episod ur texten. De ska dessutom välja ett citat ur texten som passar till bilden. Vi läser kapitlet. Jag skriver på tavlan något i stil med:

Rita en episod ur texten som påverkade dig – en tanke eller känsla som väcktes.
Du har max fem minuter på dig att rita en enkel skiss! 
Skriv ett passande citat ur kapitlet till din bild.

Elevexempel – Dårfinkar och dönickar av Ulf Stark

Muntligt framträdande

Därefter berättar, beskriver och förklarar eleverna om sina valda bilder för varandra i par eller mindre grupper. Det blir samtidigt en möjlighet att under lediga former träna på muntligt framträdande. Det brukar fungera rätt så bra att byta samtalspartner på följande sätt:

På detta vis får eleverna framföra sin tanke om texten flera gånger och de får samtidigt ta del av andras.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten.

Betygskriterier*

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med god säkerhet. Eleven för också välutvecklade resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.

* årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy