Årskurs 1-3
Bild
Föregående tips Nästa tipsPorträtt med LEGO-gubbe
Syfte
Bilder har stor betydelse för vårt sätt att tänka, uppleva oss själva och andra. I uppgiften får eleverna uttrycka sin personlighet, till exempel i färger, mönster och attribut. De får en bild av att vi är lika, men också olika.
Lärarens reflektioner
Barnen var eld och lågor. Det tyckte att det var en jätterolig uppgift. Vi satte upp gubbarna i klassrummet och de kunde se vilka det var genom att bara titta på dem, och inte se namnen. Superkul!! Jag gjorde den som en extraövning. Vi ritade med färgpennor, men man kan säkert använda vattenfärg, kritor eller annat som finns tillgängligt.
Metod och uppgiften
Jag introducerade uppgiften genom att tala lite om våra likheter/olikheter. Sedan avslöjade jag att de skulle få en mall och på den göra en bild av hur de skulle se ut om de vore en “sån här” gubbe. De hade då ännu inte sett bilden/figuren och fick gissa hej vilt hur mallen kunde tänkas se ut. När jag visade mallen blev några elever överraskade. En legogubbe?! De började med att fundera på färger, mönster och eventuella attribut (smycken, symboler, saker) och därefter satte i stort sett alla igång direkt. Mallen finns i bifogad PDF-fil nedan.
LGR 11 Förmåga
Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Centralt innehåll
Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
Kommentarer