Årskurs 1-3
Bild
Porträtt med LEGO-gubbe

Syfte
Att ge barnen en bild av att vi är lika, men olika. Bilder har stor betydelse för vårt sätt att tänka, uppleva oss själva och andra. I uppgiften får de uttrycka sin personlighet, till exempel i färger, mönster och attribut.
Lärarens reflektioner
Barnen var eld och lågor. Tyckte det var en jätterolig uppgift. Vi satte upp dem i klassrummet och de kunde se vilka det var genom att bara titta på dem, och inte se namnen. Superkul!! Jag gjorde den som en extraövning. Vi ritade med färgpennor, men man kan säkert använda vattenfärg, kritor eller vad man nu vill ha.
Metod och uppgiften
Jag introducerade uppgiften genom att tala lite om våra likheter/olikheter. Sedan sa jag att de skulle få en mall och på den skulle de göra en bild av hur de skulle se ut om de vore en “sån här” gubbe. De hade då inte sett bilden/figuren och de fick gissa hej vilt. När jag visade mallen blev några elever överraskade. En legogubbe? De började med att fundera på färger, mönster och eventuella attribut (smycken, symboler, saker) och därefter satte i stort sett alla igång direkt. Mallen finns i bifogad PDF-fil.
LGR 11 Förmåga
Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Centralt innehåll
Teckning, målare, modellering och konstruktion.
Kommentarer