Årskurs 7-9
Slöjd
Popcornburken
Syfte
Fixa en burk till filmkvällen! Tekniker: Mäta, markera, såga, borra, putsa, sy.
Läraren reflekterar
Mall medföljer som PDF nedan. Anpassa storleken på din utskrift så att den passar storleken på burken eller rita en helt egen mall.
Metod
Material: Faner som limmas samman till plywood eller färdig tunn plywood, vaxad bomullstråd eller liknande, maskeringstejp
Verktyg/redskap: Kontursåg, pelarborrmaskin, syl, spiralborr, penna, pennstrykmått
Steg för steg:
Lgr 11 Förmåga
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker. Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
Centralt innehåll
Metall, trä och textil, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Handverktyg, redskap och maskiner hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
Kunskapskrav
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och sådant som du själv har sökt upp.
Kommentarer