Årskurs 7-9

Slöjd

Popcornburken

Syfte

Fixa en burk till filmkvällen! Tekniker: Mäta, markera, såga, borra,  putsa, sy.

Läraren reflekterar

Mall medföljer som PDF nedan. Anpassa storleken på din utskrift så att den passar storleken på burken eller rita en helt egen mall.

Metod

Material: Faner som limmas samman till plywood eller färdig tunn plywood, vaxad bomullstråd eller liknande, maskeringstejp
Verktyg/redskap: Kontursåg, pelarborrmaskin, syl, spiralborr, penna, pennstrykmått

Steg för steg:

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker.
Förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet.

Centralt innehåll

Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.

Kunskapskrav

Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt. I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.

Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och prövar och omprövarsystematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy