Årskurs 4-6
Bild
Pappersblommor av tidningar och knappar
Syfte
Skapa blommor med kunskaper om färglära och återbruk. Skapa något gemensamt i en klass/grupp.
Läraren reflekterar
Min plan var att börja med färglära och jag ville göra något extra kul. Då såg jag några fantastiska pappersblommor som en tjej i England hade gjort och delat med sig på Pinterest. Jag blev förälskad i tanken med att skapa en blomma med pappersblommor av gamla nyhetstidningar och använda knappar. Nu hänger elevernas fantastiska blomma på biblioteket i närheten av där de flesta eleverna bor.
Metod
Jag gjorde mallar i lite tjockare papper för att de skulle vara mer tåliga att rita av. Jag gjorde fyra olika storlekar och skrev på mallen vilken färg och hur många jag ville ha av varje blomma. Klassen delades in i sex olika grupper med varsin färg. Vi pratade om primära och sekundära färger och att de skulle ha hälften ljusa och hälften mörka med den färgen de arbetade med. Jag började med att visa hur de skulle rita av blommorna i tidningen och sedan hur de skulle måla.
Den färdiga blomman
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Central innehåll*
Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage.
Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.
Betygskriterier*
Eleven framställer olika typer av bilder med väl genomarbetade uttrycksformer.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt.
Utifrån syftet med bildarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
Eleven beskriver bilders innehåll och funktion på ett välutvecklat sätt.
* årskurs 4-6
Kommentarer