Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Ord som är nya
Syfte
När jag högläser gör jag det för att hjälpa eleverna att hitta strategier för att själva förstå en text på ett djupare plan. En sådan strategi är att stanna upp vid ord som är nya för oss och inte ge upp förrän vi har förstått vad ordet betyder.
Läraren reflekterar – Innan läsningen
Under högläsningen lyssnar vi ibland efter ord som är nya för oss. Vi diskuterar vad som är ett nytt ord och kommer fram till att det kan vara ord som man aldrig har hört, men också ord som man känner igen men inte själv kan förklara eller ord som man trodde att man förstod men som nu dök upp i ett nytt sammanhang.
Metod
Eleverna har ett läsdokument som följer dem genom vår läsning av den aktuella boken. De får olika små skrivuppgifter varje lektion. Det här är en.
Under läsningen
När jag läser skriver de samtidigt ner alla ord som de hör i läsdokumentet. Halvvägs stannar jag upp och de får skriva in ett ord i taget i en Answergarden. Vi öppnar en ordbok och slår upp orden tillsammans, använder oss av texten runt ordet och av varandras kunskaper, försöker förklara dem i rätt sammanhang. Därefter läser jag vidare och eleverna fortsätter. Andra gången är fler aktiva. Återigen stannar jag upp, eleverna skriver in orden så att vår Answergarden växer och vi tar reda på ordens betydelse. Om läraren saknar digitala verktyg kan orden samlas på tavlan eller på blädderblock.
Efter läsningen
Slutligen exporterar jag orden till en snygg bild som vi kan ha för att påminna oss om orden vi har lärt oss. Ordmolnsverktyget Tagxedo gillar jag.
Har du förresten sett den nya svenska.se från Svenska Akademien? Den använde vi den här gången för att slå upp orden. Där kan vi slå upp ett ord i tre pålitliga ordböcker på en gång (SAOL, SO, SAOB). Gratis och funktionellt. Oribis rättstavningsfunktion finns inbyggd så även om vi stavar galet kan vi hitta rätt ord. Mycket bra!
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll*
Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten.
Betygskriterier*
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
* årskurs 7-9
Kommentarer