Årskurs 4-6
Bild
Optisk konst
Syfte
Skapa egna optiska konstverk med optiska konstens tekniker och konstverk som inspiration.
Läraren reflekterar om konstinriktningen
Optisk konst är en konstinriktning som uppstod på 1960-talet. De ville förvandla konstföremålen till en ren upplevelse. Man skulle reagera när man såg dem. De vill att konsten skulle vara till för alla, att det inte handlade om hur smart eller välutbildad man var. Om man hade två fungerande ögon så skulle man få en upplevelse av denna konststil eftersom det blir en sinnesretning på näthinnan. Konsten är alltså uppbyggd på att skapa synretningseffekter, till exempel att det känns som formerna på tavlan rör på sig.
Metod
Jag berättade om konstinriktningen och visade några verk av till exempel Josef Albers och Victor Vasarely. Eftersom det var första gången gjorde jag en förebild att härma för eleverna. Viktigt att linjerna blir raka – visa eleverna hur de kan sätta ut minst två mätpunkter när de drar strecken.
Det slutgiltiga mönstret gjorde eleverna själva. Eleverna bestämde sedan om de gjorde den i A4 eller A4, liggande eller stående format, samt vilken eller vilka färger som skulle användas.
Processen steg för steg
Optisk konst – Ett exempel
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Centralt innehåll
Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer.
Betygskriterier
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt.
Kommentarer