Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Nyordslistan – Vad säger orden om året?
Syfte
Undersöka, sortera och gruppera årets nyord. Fundera på vilket sätt orden är representativa för året.
Läraren reflekterar
Nyordslistan är alltid rolig att undersöka. Jag började med detta: Vilka ord överlever? I den här aktiviteten får eleverna blicka tillbaka på föregående år ur ett ”nyhetsperspektiv”, vilket kan vara spännande och lärorikt, samt lära sig att benämna konkreta exempel med abstraktioner. Lite knepigt, men det brukar uppstå intressanta diskussioner om varför ett ord ska tillhöra en viss kategori eller inte.
Metod
Eleverna fick var sitt exemplar av listan. Eleverna läste orden, en sida i taget, och funderade på vilket övergripande ämne/område de tillhör. Jag gav eleverna några exempel på abstrakta ämnesord som politik, ekonomi, sjukvård, kultur och konflikter.
Eleverna noterade ämnesorden vid sidan av varje ord. De jämförde sina svar och argumenterade för sin sak när de var oense.
Eleverna delgav sina kategorier som jag skrev upp i en tabell. Därefter sorterade vi in orden, ett i taget, under rätt kategori. Eleverna funderade på vad orden under respektive kategori kunde avslöja om året som gått. Till sist läste vi nyordskrönikan om den gångna året 2024: Orden både speglar och formar tiden för att se om vi varit på rätt spår eller inte.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt innehåll
Språkbruk och språkförändring genom tiderna, till exempel vilka språk som påverkat svenskan historiskt och i nutid.
Betygskriterier
Eleven kan samtala om och diskutera varierade ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag.
* årskurs 7-9
Kommentarer