Årskurs 1-3

Bild

Musiker på notblad

Syfte

Illustrera favoritlåten, en sång klassen har sjungit och/eller ett favoritinstrument. Passar perfekt i ett ämnesövergripande arbete.

Läraren reflekterar

Vi avslutade vårt musiktema med att måla akvarell. Svårt att göra målningarna helt rättvisa på bild. De är magiska! Man skulle kunna tro att det hänger 25 likadana bilder på väggen, men varje bild blir helt unik.

Metod

Använd ett notblad till en låt som ni har sjungit eller välj ett notblad från internet. Kopiera så att eleverna får var sitt. Välj ett blad som passar till tänkt bildformat.

Skriv ut ett gäng siluetter så att eleverna har att välja på. Eleverna klipper ut och ritar av konturerna på notbladet. Fyll i konturerna med svart tusch om det behövs för att se siluetten (annars går det att göra när akvarellfärgen har torkat).

Använd akvarell för att fylla valfria ytor runt musikern för att framhäva siluetten. Låt torka. Fyll i konturerna med svart tusch.

Arbetsprocessen

Elevexempel

LGR 11 Förmåga

Skapa bilder med /…/ hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.

Centralt innehåll

Olika moment som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy