Årskurs 7-9

Engelska

Föregående tips Nästa tips

Muntlig övning – skapa dialoger med hjälp av bilder

Syfte

Eleverna leker och laborerar fram engelska med inspiration av bilderna. Fokus flyttas dessutom ofta från eleverna och riktas mot bilderna, vilket kan leda till att eleverna vågar ta ut svängarna mer.

Läraren reflekterar

Det blir roligt att prata! Garanterat galna och roliga dialoger skapas. Vågar någon framträda inför klassen? En lektion som går att göra om och om igen. Det är bara att byta bild!

Metod – Arbetsuppgift 1

Projicera en bild där två eller flera personer finns med. Låt eleverna parvis träda in i olika roller och spontant hitta på dialoger. Om flera personer finns med kan bilden användas till rollspel. Avsluta med att skriva dialogen eller spela upp den för klassen. Bilden nedan av: Viceugma

Arbetsuppgift 2

Slå ihop två par (och bilder). Låt bildernas karaktärer träffa varandra. Exempel på lämpliga platser för möten: en middag, ett mingel, inför en fotbollsmatch, på flygplatsen, på badstranden. Avsluta med att skriva dialogen eller spela upp den för resten av klassen.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift.

Centralt innehåll 

Samtal, diskussion och skrivande där eleverna berättar, beskriver, instruerar och motiverar sina åsikter.

Betygskriterier

I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med viss variation, tydligt och sammanhängande. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med viss variation, tydligt och sammanhängande. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy