Årskurs 4-6

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Miniskriva – Skriv om en text

Syfte

Att upptäcka hur det går att förändra en text med ord och nyanser.

Läraren reflekterar

En enkel, rolig och kreativ skrivuppgift. Det finns inga rätt eller fel. Eleverna sprudlar av skrivglädje! Jag har inspirerats av Anne-Marie Körling som ofta skriver om hur man kan ”lägga sig i texten”, här ett exempel.

Metod

Här är en kort text ur ”Muminpappans memoarer”: https://www.moomin.com/sv/citat/jag-brukade-sta-framfor-den-lilla-tamburspegeln. Läs den tillsammans: ”Jag brukade stå framför den lilla tamburspegeln och se djupt in i mina sorgsna blå ögon medan jag försökte genomtränga mitt livs hemlighet. Med nosen i tassarna framsuckade jag: Ensam! Hårda värld! Ödet är min lott! Och andra sorgliga ord tills det kändes lite lättare.”

Den är ju lite sorgligt skriven. Låt eleverna undersöka vilka ord som gör den så.
Till läraren (de gulmarkerade orden förstärker den sorgsna stämningen).

Elevens skrivuppdrag: Gör om. Lägg dig i. Byt ut orden. Gör den till din text. Bestäm dig för om du ska ha en glad eller ledsen känsla. Kär eller nervös känsla. Pirrig eller obrydd. Skriv om den flera gånger!

De gula orden kan vara utbytta i din egen tolkning. De ljusblå orden kan du också gärna byta ut. Döp den texten du tycker mest om till något passande, till exempel ”Kims memoarer”.

Ett exempel: Jag brukade sitta framför den lilla fickspegeln och titta in i mina glimmrande djupblåa ögon medan jag försökte förstå mitt livs hemlighet. Med näven höjd och knuten tänkte jag: Håll ut. Snart! Och då kändes allt lite bättre.

LGR 11 Förmåga (kopplingar till åk 7-9)

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift, läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll

Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy
    Annons: Skrivdidaktik Lärarförlaget
    Annons: Förskolans nyhetsbrev