Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Miniskriva – Skriv om en text

Syfte

Att upptäcka hur det går att förändra en text med ord och nyanser.

Läraren reflekterar

En enkel, rolig och kreativ skrivuppgift. Det finns inga rätt eller fel. Eleverna sprudlar av skrivglädje! Jag har inspirerats av Anne-Marie Körling som ofta skriver om hur man kan ”lägga sig i texten”, här ett exempel.

Metod

Här är en kort text ur ”Muminpappans memoarer”: https://www.moomin.com/sv/citat/jag-brukade-sta-framfor-den-lilla-tamburspegeln. Läs den tillsammans: ”Jag brukade stå framför den lilla tamburspegeln och se djupt in i mina sorgsna blå ögon medan jag försökte genomtränga mitt livs hemlighet. Med nosen i tassarna framsuckade jag: Ensam! Hårda värld! Ödet är min lott! Och andra sorgliga ord tills det kändes lite lättare.”

Den är ju lite sorgligt skriven. Låt eleverna undersöka vilka ord som gör den så.
Till läraren (de gulmarkerade orden förstärker den sorgsna stämningen).

Elevens skrivuppdrag: Gör om. Lägg dig i. Byt ut orden. Gör den till din text. Bestäm dig för om du ska ha en glad eller ledsen känsla. Kär eller nervös känsla. Pirrig eller obrydd. Skriv om den flera gånger!

De gula orden kan vara utbytta i din egen tolkning. De ljusblå orden kan du också gärna byta ut. Döp den texten du tycker mest om till något passande, till exempel ”Kims memoarer”.

Ett exempel: Jag brukade sitta framför den lilla fickspegeln och titta in i mina glimmrande djupblåa ögon medan jag försökte förstå mitt livs hemlighet. Med näven höjd och knuten tänkte jag: Håll ut. Snart! Och då kändes allt lite bättre.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Kunskapskrav*

Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy