Årskurs 1-3
Matematik
Memory med matematiska begrepp
Syfte
Träna på, repetera och/eller befästa några grundläggande matematiska begrepp. Kopieringsunderlag medföljer som PDF längst ned.
Läraren reflekterar
Ibland måste man nöta in begrepp så att de verkligen sitter. Här tre olika aktiviteter där eleverna kan testa om begreppen sitter eller för att träna mer så att de blir säkra på dem.
Metod
Förberedelser: Kopiera flera exemplar av korten. Plasta in.
Aktiviteter:
- Spela memory.
- Eleverna sitter parvis. De samtalar och resonerar om vilka som hör ihop och parar ihop dem.
- Klassrumsaktiviteten/leken Hör vi ihop: Eleverna tilldelas var sitt kort och går runt i klassrummet för att hitta sin maka. När eleverna hittar rätt par sätter de sig ned på golvet. När alla elever sitter ned samlas korten ihop och delas ut på nytt. Sista omgången kan läraren ta tid för att se hur snabbt eleverna kan para ihop sig (som en klassutmaning).
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Centralt innehåll
Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Eleven visar grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och använder dem med tillfredsställande säkerhet.
Kommentarer