Fritidshem
Skapande och estetiska uttrycksformer
Mellovecka
Syfte
Eleverna gillar melodifestivalen och en och annan pedagog älskar också melodifestivalen. Vi gjorde olika saker varje dag på rasten under en hel vecka där allt var melloinspirerat. Många av aktiviteterna kunde barnen fortsätta på fritids också. En hel vecka av musik, dans och glitter där vi ville att många skulle få känna av musiken och glädjen.
Metod
Material som behövs:
- Stereo med mikrofon
- Frågor med början på refrängen på låtar
- Påståenden om melloartister och mellolåtar
- Röda och gröna lappar
- Bilder på årets deltagare som är pixlade eller på annat sätt dolda
- Rockringar
- Hopprep
- Koner
- Röstsedlar, pennor och hink att lägga alla röster i
- Bilder med namn på artist och låt till röstningen
- Resultatlista att sätta upp på fredagen
Så här synliggjorde vi aktiviteterna under veckan:
Dansstopp
Vi spelade musik (mellolåtar) och när musiken stannade skulle man stå still.
Fortsätt låten
Vi skrev ner första meningen i refrängen och eleverna skulle klura ut andra meningen i låten.
Sant eller falskt
Vi delade ut röda och gröna lappar till alla elever som ville vara med. Vi ropade sedan ut påståenden om artister eller låtar från mellon. De höll upp grön lapp om de trodde det var sant och röd lapp om de trodde det var falskt.
Schlagerkull
Markera med koner en ”spelplan”, storlek beroende på antalet barn. Utse en kulltagare. När man blir tagen av kullaren ställer man sig på scenen som denna dagen var en bänk på skolgården. På bänken finns det hopprep fastsatta som ska föreställa mikrofoner och eleven som är tagen tar en mikrofon och mimar eller sjunger med i låten. När tre andra elever ställt sig framför scenen och applåderar eller gungar med är man fri att vara med igen. Kullaren får inte ta de som ställer sig framför scenen och applåderar utan där är man fredad när man hjälper en kompis. Byt kullare ofta så att många får vara. Vi spelade mellolåtar under hela leken.
Vem är det?
Vi hade pixlat bilder på alla artister i finalen och eleverna fick gissa vem som var vem i en tipspromenad.
Melloröstning
Vi skrev upp alla bidrag med bild på artisten på en stor tavla ute. Vi gjorde remsor av papper och alla elever på skolan fick rösta vem de trodde skulle vinna finalen som gick på lördagen. Vi hade pimpat en hink och gjort ett hål i locket där alla röster skulle läggas. Vi räknade rösterna och redovisade på fredagen vem vår skola trodde skulle vinna.
Hela havet stormar
Vi lade ut rockringar i en stor cirkel på skolgården. Eleverna gick utanför cirkeln medan musiken (mellolåtar) spelades, när vi stängde av musiken ska man snabbt ta en ring. Om två elever kom samtidigt in i ringen körde vi sten, sax, påse en gång för att se vem som var kvar i leken. Vi körde snabba stopp så att leken snart började om igen och alla kunde vara med igen.
Disco
Dans och musik på skolgården och önskelåtar från mellon.
Micken är din
De barn som önskade fick sjunga i mikrofonen till den mellolåt de valde. Vi andra dansade och applåderade.
Reflektioner från pedagoger
Detta kommer vi göra om nästa år igen. Det var kul och uppskattat och vi sjöng, dansade och pratade om musik, låttexter, hur artister klär sig och så mycket mer. Ett väldigt kul tema! Men det räcker med en vecka för jag kommer aldrig att glömma den mest önskade låten under den veckan. Varje lek går att köra var för sig på fritidshemmet.
Reflektion från elever
Våra elever älskar musik på rasterna och på fritidshemmet så denna vecka var en höjdarvecka. De gillade att vi hade hittat på olika lekar varje dag även om allt handlade om samma tema. Vissa av lekarna ville de fortsätta leka på fritidshemmet på eftermiddagen.
Lgr22
- Samtala om olika typer av texter.
- Skapande genom olika estetiska uttrycksformer, till exempel lek, bild, musik, dans och drama.
- Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla ett intresse för att vara fysiskt aktiva.
Kommentarer