Årskurs 1-3
Bild
Måla abstrakt som Picasso
Syfte
Måla abstrakt (som Picasso). Hämta inspiration och idéer av en känd konstnär!
Läraren reflekterar
Den kreativa uppgiften handlar också om en portion tålamod, finmotorik och att hantera instruktioner. En del elever blev rejält utmanade eftersom det kan vara svårt att släppa loss och att inte försöka rita exakt som det ser ut på riktigt.
Eleverna kände stor glädje när uppgiften väl var genomförd. Visst blev bilderna fina?!
Metod
Eleverna fick först se bilder på olika verk av Picasso. Jag poängterade att allt verkligen inte ser ut som i verkligheten, till exempel att ögonen är formade som kuber. Hittar eleverna fler ”konstiga” saker? Vad betyder det egentligen att rita abstrakt?
Eleverna ritade med blyerts först och fyllde sedan i konturerna med kladdkrita, hårt. Sist färglade de med vattenfärg.
Jag tipsade om att inte använda för mörka nyanser och att vattenfärg inte fäster på kladdkrita. Därför måste eleverna vara noggranna när de målar konturerna och ta det lugnt! Jag uppmanade eleverna att det inte skulle finnas något vitt kvar på papperet.
Elevexempel och arbetsprocessen
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Centralt innehåll*
Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
* årskurs 1-3
Kommentarer