Årskurs 1-3

Undervisning

Lyssna på elevernas frågor och tankar

Syfte

Att vara lyhörd inför elevernas frågor och tankar om texten – När läsningen blir något mer!

Läraren reflekterar

”Kan hundar läsa?” frågar plötsligt en elev i min grupp för nyanlända elever under läsningen av ALMA-pristagaren Barbro Lindgrens underbara bok Sagan om den lilla farbrorn. En klasskamrat uttrycker då en kommentar som skulle kunna tolkas som att frågan vad opassande och min första tanke är också oförståelse, men så fattar jag! Förra lektionen hade vi ju läst att den lilla farbrorn hade satt upp lappar på träd i hopp om att få en vän och efter 10 dagar och 10 nätters väntan kom hunden. Det finns inget bättre än när man får syn på elevers tänkande i läsningen!

Den här eleven hade suttit och funderat, hur kunde hunden veta att farbrorn sökte en vän? Vi diskuterade olika möjligheter, kanske hade den sett den ensamma farbrorn sittandes på trappen i flera dagar, var den också ensam och ville ha en vän?

Metod – Textsamtalet

Textsamtalet rymmer så mycket. Under våra lässtunder har vi:

  • pratar om årstider,
  • undersökt hur fåglar bygger bo,
  • tittat på bilder av snödroppar, tulpaner och koltrastar,
  • tagit reda på vad som egentligen händer när man svimmar,
  • diskuterat varför man lägger krokben för någon annan,
  • och resonerat om hur länge man kan vara utan mat och vatten, då en elev undrade om farbrorn satt på trappen i 10 dagar och 10 nätter utan att äta?

”Att på djupet samtala om text påverkar både ordförrådsutvecklingen och läsförståelse. Detta gäller inte minst för elever med ett annat modersmål än undervisningsspråket i skolan”  skriver Barbro Westlund i en artikel i läslyftsmodulen Samtal om text (s.35). Det är inte bara språket som utvecklas i textsamtalet. Eleverna bjuds in och blir lyssnade på, vilket stärker självförtroendet och gör dem motiverade att ge sig i kast med nya texter.

Anne-Marie Körling, Textsamtal & bildpromenader (2017), sammanfattar samtalens betydelse  med orden: ”Det är samtalen och frågorna som gör att vi kan se på texterna med andra ögon. Låt oss se vad det finns för mönster och hur vi genom dem kan skapa undervisning och frågor som involverar eleverna. Det betyder att textsamtalen blir en ingång till litteraturen. Och då har vi mängder att läsa och studera.” (s 200)

Varför har koltrasten en pinne i näbben?

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy