Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Lossa tungan med LEGO

Syfte

Att eleverna ska tänka, kommunicera med en samarbetspartner och beskriva ett tänkt LEGO-bygge för en tredje person.

Läraren reflekterar

Det finns övningar som inte tjänar så mycket mer till än att få eleverna att komma igång, att få dem att glömma allt annat och prata ett annat språk, och att få dem välvilligt inställda till ämnet eller i alla fall resten av lektionen; adrenalininjektioner som vi kan utnyttja för att kick-starta en elevgrupp när energinivån är som lägst eller blygheten som värst. Det här är en sådan övning.

Förberedelser

För en klass om 30 elever kräver den ca 300 bitar lego, varav 20 hjulpar, och tio ögonbindlar (samt tre små kexchoklad om du vill). Allt som allt tar den inte mer än 20 minuter och den går att använda i såväl engelska och svenska som moderna språk, nästan oavsett nivå.

Metod

  1. Innan övningen börjar, lägg fram ca 30 bitar lego samt två hjulpar på tio platser i klassrummet. Täck över allt med ett papper.
  2. Dela in eleverna i grupper om tre. Be dem sätta sig vid varsin byggplats. Be sedan grupperna dela upp sig på två instruktörer och en utförare. Utförarna tar därefter med sig en ögonbindel och lämnar klassrummet ett slag.
  3. När utförarna lämnat rummet får instruktörerna lyfta på pappret. De har nu fem minuter på sig att komma överens om hur bitarna ska sättas ihop till ett så häftigt fordon som möjligt. Ingen av dem får röra vid eller peka på bitarna. De får bara samtala om hur bygget ska ske, hela tiden på målspråket.
  4. Efter ca 5 minuter får instruktörerna hämta in utförarna, som nu har ögonbindlarna på sig, och placera dem framför bitarna. När alla utförare är på plats ger du klartecken och instruktörerna har tre minuter på sig att verbalt guida sin blinda lagkamrat till att sätta ihop bitarna enligt den plan de gjort upp. All kommunikation ska ske på målspråket och grupper som använder svenska diskvalificeras.
  5. Räkna ner när tiden går mot sitt slut. Låt sedan grupperna granska sina skapelser.

Lgr22 Syfte*

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift.
Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Centralt innehåll*

Samtal, diskussion och skrivande där eleverna berättar, beskriver, instruerar och motiverar sina åsikter.

Betygskriterier*

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom använder eleven strategier som underlättar och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.

* årskurs 7-9, engelska

Kommentarer

  • Karolina Gothnell skriver:

    Istället för att diskvalificera grupper som råkade säga något på svenska gav jag dem 30sek utvisning.


Läs vår personuppgiftspolicy