Årskurs 1-3
Matematik
Föregående tips Nästa tipsLös öppna problem med bilder
Syfte
Att kunna lösa problem med hjälp av bilder, samt uttrycka en händelse matematiskt.
Läraren reflekterar
Öppna problem är roliga och lätta att variera i svårighetsgrad. Dessutom ser barnen direkt nytta av att rita problemet! Det är dessutom roligt att få ta del av hur andra har tänkt … och ritat!
Metod
Presentera ett problem på tavlan, gärna både muntligt och skriftligt. Visa hur du ritar för att lösa uppgiften. Fortsätt att redovisa dina tankar med siffror och symboler. Därefter kan du låta eleverna i par lösa samma problem (men uppmana dem att använda andra lösningar). Eleverna kan redovisa i mindre grupper.
Presentera därefter ett nytt problem på tavlan. Eleverna ska nu lösa problemet genom att först rita lösningen och därefter uttrycka den med siffror och symboler. De olika lösningarna kan presenteras i mindre grupper eller i helklass.
Exempel på öppna problem
I ett klassrum har man det mysigt. Läraren tänder ljus i en ljusstake som brinner fint. I ett annat klassrum tänder en annan läraren ljus i en stake, men i den brinner det ett ljus färre. Hur många ljus brinner samtidigt i de båda klassrummen?
Tidigt en morgon när det var alldeles lugnt och tyst ute tittade Lasse ut genom fönstret. Han såg tre djur stå i mammas grönsaksland och äta. Hur många ben hade djuren tillsammans?
Lina och hennes storebror skulle få sin favoritmat, köttbullar med makaroner. Pappa åt tio köttbullar och mamma åt åtta stycken. Lina åt dubbelt så många som hennes storebror. Hur många köttbullar åt Lina och hennes bror tillsammans?
Sent en kväll stod Anders i badrummet och borstade tänderna. Han tittade sig i spegeln och upptäckte att han hade olika antal tänder i överkäken och underkäken. I underkäken hade han fyra tänder fler än i överkäken. Hur många tänder hade Anders?
En vårmorgon klev Lisa upp tidigt. Det var ganska kallt ute, men hon förstod att det skulle bli en skön dag ändå. När klockan var ett var det tio grader varmare än på morgonen. Hur varmt var det på morgonen och hur varmt var det klockan ett?
Anna och hennes familj åkte ut till sin sommarstuga. De skulle äntligen plocka årets skörd av jordgubbar. Men när de kom fram såg de under staketet tolv djurben stövla runt i jordgubbslandet. Vilka djur mumsade i sig alla jordgubbarna?
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik och värdera valda strategier.
Centralt innehåll
Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Eleven löser enkla problem genom att välja och använda någon strategi med viss anpassning till problemets karaktär. Eleven beskriver tillvägagångssätt och ger enkla omdömen om resultatens rimlighet.
Tack – precis vad jag letade efter! Ska förtydliga med bilder.
Mvh Lena talpedagog
Passar dessa redan i år ett tro 😉
Kanonbra uppgifter! Här får eleverna tänka, rita och förklara hur de har tänkt. Dessutom kan det bli bra diskussioner i klassrummet därför att uppgifterna är öppna och kan ge skiftande svar. Här kan eleverna träna på att argumentera och resonera.
Om du hittar på egna får du gärna skicka in dem, hälsar Fredrik