Årskurs 1-3
Undervisning
Ljudnivåer – visualisera samtalstonen
Syfte och tipset i korthet
Ljudkort att ha i klassrummet. Läraren bestämmer en rimlig ljudnivå för just det arbete som pågår i klassrummet. Markera ljudnivån, till exempel med en klädnypa, så att det blir tydligt för eleverna.
Mina tankar om ljudkortens funktion
Att visualisera elevernas ljudnivå gör att det såklart blir tydligt vad som förväntas, men det sker även en förskjutning från att lyda läraren till att faktiskt eleverna själva tar ansvar för att anpassa ljudnivån utifrån vad uppgiften kräver. Traditionellt är skolan präglad av lydnadskultur där mycket energi läggs på vad vi inte vill ha, till exempel rörigt i klassrummet eller pratigt. Ansvaret lämnas över till läraren att bestämma och värdera vad som är lämpligt och olämpligt eller bra och dåligt. I förlängningen riskerar en sådan kultur att leda till att eleverna slutar ta ansvar: Du bestämmer ju allting så jag kan inte rå för att jag inte har lärt mig något.
I en ansvarskultur utgår man ifrån att eleven vill och kan ta ansvar, till exempel genom att anpassa ljudnivån så att omgivningen inte blir störd. Jag väljer att viska till min kompis för att jag vill höra hur hon tänker så att jag kan lära mig det här.
Ska testa dessa i mina gymnasieklasser nu! så bra att jag hittade dessa!
Tack!
Testat dessa, fungerar utmärkt i min etta
Stort tack!
Har använt dessa lappar under denna terminen och de funkar utmärkt! Eleverna ber mig ofta sätta upp nivå 2-lappen, viskprata, när de sitter och jobbar med t ex matte eller skrivning. Ettan använder vi varje morgon när vi har tyst läsning. Bra att ha lappen på tavlan som en påminnelse att tänka på ljudnivån under lektionen.
Ska genast testa!
Bra idé!
Ska verkligen prova! Jättebra!