Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Lista ut vad idiomen betyder

Syfte

Skapa intresse för idiom, samt med frågor och ledtrådar försöka lista ut vad de betyder. Eller varför inte använda underlaget i samband med en tipspromenad eller ett quiz?

Läraren reflekterar om ordkunskap

Då och då stannar jag upp i den gemensamma läsningen och uppmärksammar eleverna på ord och uttryck. Jag försöker lära eleverna strategier som att använda sammanhanget, information före och efter ordet och dela upp det i mindre betydelsebärande enheter för att lista ut dess betydelse. Det är svårt, men skam den som ger sig. Ännu svårare är det med ordspråk och idiom. Det är sällan eleverna stöter på dem i vardagligt tal och många framstår därför som rena grekiskan. Men ibland går det att lista ut vad uttrycken betyder genom att undersöka, ställa frågor till och resonera om dem. Det visar sig ofta att det är ganska roligt. Det kan skapa nyfikenhet på, och i bästa fall, ett livslångt intresse för ord. 

För en tid sedan bad jag en elev att slutföra en uppgift när eleven egentligen hade tänkt syssla med ett grupparbete tillsammans med några klasskamrater. Jag såg hur eleven förvandlades till ett frågetecken och undrade därför: ”Sätter jag dig på pottkanten nu?” Klassen hörde vår dialog och jag såg hur fundersamma eleverna blev och någon utbrast: ”Vad då potta?!” Jag frågade om någon förstod vad uttrycket betydde i sammanhanget, men ingen kunde ens gissa. Jag ställde därför några ledande frågor:

  • Vad använder man en potta till?
  • Vad hamnar i den?
  • Vad kan hända om man sitter på kanten och tappar balansen?
  • Vad hamnar man i om man ramlar ned i pottan?

”Aha – Du vill inte sätta honom i skiten?!” 

Metod

Många av de talesätt vi använder kräver läserfarenhet och språkkunskap, men en vissa går att lista ut vad de betyder om man är lite finurlig. Nedan följer ett ABC med idiom och förslag på frågor och ledtrådar till de inledande som kan användas för att visa eleverna hur de kan tänka. Testa om eleverna kan ställa egna frågor och resonera sig fram till ett förslag. 

  • Alla taggar utåt – När reser igelkotten sina taggar? Varför gör den så? Vad vill den förhindra?
  • Befinna sig i fritt fall – Vad innebär det? Vad kommer närmare och närmare? Vad händer till slut?
  • Cirkeln är sluten – Var börjar cirkeln? Var slutar den?
  • Damma av något
  • Elda för kråkorna
  • Falla mellan stolarna
  • Ge upp andan
  • Het potatis
  • Inte göra en fluga förnär
  • Jaga någon med blåslampa
  • Köpa grisen i säcken
  • Lägga benen på ryggen
  • Med fingrarna i kakburken
  • Nu trillade polletten ner
  • Oskrivet blad
  • Prata i nattmössan
  • Rött skynke
  • Sminka grisen
  • Tappa hakan
  • Under bordet
  • Vända på slantarna
  • Yra höns
  • Åldern tar ut sin rätt
  • Ända in i kaklet
  • Öppna sitt hjärta

Alternativ – Ett quiz

Aktiviteten ovan går förhållandevis enkelt att omvandla till ett quiz där man ska prata ihop uttrycken med rätt betydelse. Hur många talesätt kan eleverna lista ut vad de betyder? Quiz och facit medföljer i PDF under bilden. 

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll

Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

Betygskriterier

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy