Årskurs 7-9
Bild
Föregående tips Nästa tipsLinjebild med tidningsurklipp
Syfte
Kombinera fotografi med eget bildskapande. Börja med ett tidningsurklipp och skapa ett sammanhang med för- och bakgrund som byggs upp med linjer. Eleverna skapar med olika slags linjer, mönster och former i tusch.
Läraren reflekterar
Det är något av en snabbuppgift som pågår under ett par lektioner. Det är en enkel uppgift med stor frihet. Den kanske passar i början av terminen eller mellan två längre projekt. Eleverna uppskattar att kombinera bilder på detta sätt.
Metod
Eleverna klipper ut en bild från en tidning. Därefter skissar eleverna upp en fortsättning på bilden och placerar objektet i ett sammanhang. Eleverna börjar med blyerts för att sedan fylla i konturer med tusch. Linjerna görs med tusch.
Elevexempel (ur olika delar av processen)
Lgr 11 Förmåga (kopplingar till åk 6)
Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap, skapa bilder med hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material, undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.
Central innehåll
Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage.
Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
Kunskapskrav
Eleven kan framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda några olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven några olika bildelement på ett väl fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla egna idéer genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med god anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och kvaliteten i bildarbetet.
Kommentarer