Årskurs 7-9

Undervisning

Föregående tips Nästa tips

Läsväggen – Hela skolan läser

Syfte

Uppmärksamma skolans alla elever vad klasserna läser just nu. 

Läraren reflekterar

Elever kan känna igen böcker som de har läst, minnas och samtala om dem. De får också se vilka böcker som de eventuellt ska läsa och prata med eleverna som läser dem just nu. Väggen ger upphov till många samtal om litteratur.

Metod

På vägen till matsalen går skolans alla elever förbi en vägg där vi har anslagit en stor affisch. Varje lärare ansvarar för att uppdatera affischen med aktuell titel. Så här ser den ut just nu:

Lgr22 Syfte

Förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll*

Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten.

Betygskriterier*

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med god säkerhet. Eleven för också välutvecklade resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.

* årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy