Årskurs 7-9

Undervisning

Läsning i hemmet

Syfte

Ge vårdnadshavare läsfrämjande och språkutvecklande stöd.

Lärarna reflekterar

Då och då efterfrågar vårdnadshavare tips om hur barnet ”kan bli bättre på att läsa” eller ”få ett bättre språk”. Det kan vara bra att ha några svar på lager så att de snabbt får svar – det gäller att smida medan järnet är varmt!

Metod

Vi har tillsammans i ämneslaget sammanställt en del aktiviteter som vi klistrar in i mail när det efterfrågas om läsfrämjande aktiviteter i hemmet. Vi ser över aktiviteterna någon gång varje läsår och uppdaterar, till exempel med nya bokstips, länkar till aktuella radioteatrar och andra litterära dramatiseringar.

Förslag på aktiviteter

  • Gå till biblioteket. Fråga om lästips!
  • Köp eller låna en bok om något barnet är intresserad av.
  • Låt böcker ligga framme i hemmet.
  • Läs tidningen tillsammans (våra elever har skollicens på DN).
  • Högläsning.
  • Läs tillsammans.
  • Hela familjen läser samtidigt.
  • Ta med böcker på utflykten och semestern.
  • Samtala om det lästa.
  • Lös korsord.
  • Stäng av wifi en viss tid varje kväll eller en kväll i veckan.
  • Spela spel, exempelvis Alfapet och Med andra ord.
  • Se nyheterna tillsammans.
  • Lyssna på Sveriges Radio: Drama för unga
  • Lyssna på Julkalendern
  • Se på Julkalendern
  • SVT: serier för unga, till exempel Skam.
  • Läs samma bok barnet läser i skolan – ställ nyfikna frågor om den.
  • Be barnet återberätta och sammanfatta.
  • Klassiker: Har du läst någon av dessa? Vi har gjort en lång lista med titlar som vi tycker är bra.
  • Spana in årets Alma-pristagare: Laurie Halsie Anderson
  • Andra uppmärksammade böcker: De tar allt ifrån mig, Linda Jones. Kuben, Nils Lundkvist. Stöld, Ann-Helén Laestadius.

I rapporten Ett läsvänligt hem finns ännu fler aktiviteter (s 16).

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy