Fritidshem

Språk och kommunikation fritidshem

Läskiga lådor

Syfte – Varför?

Känna på föremål och beskriva vad det är (gissa). Dessutom att utmana sig själv – det är lite läskigt!

LGR 11 – Vad?

Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
I undervisningen ska eleverna genom leken ges möjlighet att bearbeta intryck, pröva sin identitet, utveckla kreativitet samt sin förmåga att samarbeta och kommunicera.

Metod

FÖRBEREDELSER OCH MATERIAL: Gör iordning några påsar eller lådor med lagom ”läskigt” innehåll. Skriv en passande titel som både kittlar fantasin och avslöjar något om innehållet. Vi hade: Häxans fingrar, piraternas ögon, vampyrhjärtan, trollens hår och hemliga lådan.

GENOMFÖRANDE: Eleverna får sedan känna på innehållet och gissa vad det är. Om man vill kan man göra det till en ”tipsrunda” med svarsformulär där svaren ges senare under dagen/veckan eller så får eleverna bara gissa direkt.

Gissa innehållet - Det läskiga innehållet

Lärarna och eleverna reflekterar

Vi gjorde aktiviteten i samband med Halloween. Läskigt! På första rasten fick elever som vågade stoppa in handen i de omåttligt populära Halloween-lådorna med läskigt innehåll. Lådorna stod framme hela dagen och många elever som först inte vågade kom sedan tillbaka för att göra ett försök. Roligt när eleverna utmanar sig själva! Eleverna tyckte att aktiviteten var jätterolig och spännande!

Den går naturligtvis att genomföra precis när som helst.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy
    Annons: Skrivdidaktik Lärarförlaget
    Annons: Förskolans nyhetsbrev