Årskurs 1-3
Matematik
Längsta vägen – spel om lilla plus
Syfte
Eleverna tränar på addition i talområdet 1-10.
Läraren reflekterar
Eleverna automatiserar lilla plus, samtidigt som de har roligt. Spelet innehåller även en del strategitänkande vilket gör det lite klurigt.
Om spelet
Spel för två spelare. Eleverna behöver färgpennor i två olika färger.
Gör så här
Spelare 1 parar ihop ett tal med rätt summa (2+7 paras ihop med 9). De båda rutorna färgläggs med spelarens färgpenna, till exempel röd penna.
Därefter är det den andra spelarens tur att färglägga sitt par med en annan färgpenna, till exempel grön penna.
Vinnare är den spelare som får flest rutor i sin färg bredvid varandra när alla rutor är målade.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Centralt innehåll
Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Eleven väljer och använder i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra enkla beräkningar med naturliga tal och lösa enkla rutinuppgifter med tillfredsställande säkerhet. Eleven använder huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten.
Kommentarer