Årskurs 4-6

Matematik

Föregående tips Nästa tips

Kvadratens punkter

Syfte

En kluring som uppmuntrar eleverna att tänka utanför boxen – bokstavligen!

Läraren reflekterar

Den här har jag kört i många klasser och det blir ofta en aha-upplevelse för eleverna. En del blir sporrade av att försöka hitta så många olika lösningar på problemen som möjligt eller att fortsätta med kvadrater som har ännu fler punkter! Bra kluringar ger idéer och inspiration till fortsatta tankar.

Metod – Spelets regler

Den här kluringen kan passa fristående som ett avbrott mellan två längre aktiviteter eller som en del av något, till exempel geometri. Kopiera medföljande PDF där kvadraten förekommer i tre olika svårighetsgrader (anpassa efter ålder). Förslag på några lösningar medföljer. Det går lika bra att varje elev tilldelas ett rutat papper (5*5 mm eller 10*10 mm). Det är lätt och går snabbt att göra egna kvadrater.  Detta gäller för de olika kvadraterna:

3*3: Korsa kvadratens punkter genom att dra fyra linjer utan att lyfta pennan.

4*4: Korsa kvadratens punkter genom att dra sex linjer utan att lyfta pennan.

5*5: Korsa kvadratens punkter genom att dra åtta linjer utan att lyfta pennan.

Ledtråd 1: Diagonala linjer.
Ledtråd 2:
Testa att dra linjen utanför kvadratens ramar.
Ledtråd 3: Rita första linjen så att eleverna får en början.

Utveckla förmåga att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Centralt innehåll*

Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.

Betygskriterier*

Eleven löser komplexa problem. Eleven ger förslag på alternativa tillvägagångssätt och värderar resultatens rimlighet. Eleven för och följer matematiska resonemang genom att framföra och bemöta påståenden med väl underbyggda matematiska argument.

* årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy