Årskurs 1-3

Rastverksamhet

Katapulten

Syfte – Varför?

Öva bollsinnet och på koordination öga-hand, samt att ha roligt! Eleverna lär sig var på katapulten de behöver lägga bollen för att den ska flyga på ett visst sätt. Kör de med fler bollar så kan de prova olika lägen var de lägger bollarna (det finns sju hål) och hitta det bästa sättet för att ha möjlighet att fånga alla bollarna. Lägger man bollarna i tre närliggande hål så flyger de ganska nära varandra i luften. Lägger man däremot till exempel fyra bollar i hål 1, 3,  5 och 7 så blir det större avstånd mellan dem i luften.

Lgr 11 – Vad?

Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
Idrotter och andra fysiska aktiviteter inomhus och utomhus under olika årstider och i olika väder.

Metod – Hur?

Förberedelser: Katapult + önskat antal bollar i en hink.
Måtten till katapulten: 128 x 10 x 2,5 (stadig planka). Vippen ca 7 cm hög, som spikas eller skruvas fast med centrum 47 cm från stampänden. Jag borrade varje hål med 7 cm mellanrum. Jag borrade 7 hål i den jag gjorde och använde 25 mm borr.

Katapulten rolig rastaktivitet för alla åldrar

Metod – Tillvägagångssätt: Man lägger önskat antal bollar i hålen på katapulten. Sedan ställer man sig vid sidan av ”stampänden” och stampar sedan på katapulten med den ena foten, varpå bollarna flyger upp i luften. Beroende på hur hårt du stampar så får du såklart olika höjd på bollarna.

Jag förklarar att eleverna ska prova olika hål för att se om de får olika bollbanor. Om man vill köra med många bollar så är det bäst att använda vartannat hål.

Läraren och eleverna reflekterar

Aktiviteten är mycket uppskattad. Eleverna använder den på olika sätt. Detta är även en aktivitet som eleverna utvecklat vidare och har tillfört nya dimensioner och sätt att använda den. En del vill fånga med händerna, en del med hink. Är det fler som vill köra så bildar de kö och kör att om man fångar 1 boll så går man vidare till att försöka med 2, sen 3 och så vidare. Missar man däremot så blir man kvar på 1 tills man fångar den, och kan sen gå vidare. Ibland kör de även att en stampar och flera fångar.

Jag brukar ha den ute nästan varje dag så att man kan gå förbi och köra om man inte vet vad annars man ska hitta på.

Exempel

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Visättraskolan Huddinge (@visattraskolan)

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy
    Annons: Skrivdidaktik Lärarförlaget
    Annons: Förskolans nyhetsbrev