Annons:

Årskurs 4-6

Religion

Föregående tips Nästa tips

Kärlek och goda gärningar

Syfte

Att fundera på livsfrågor som: Vad tycker du är viktigt i ditt liv just nu? Vem jag är och vem vill jag vara? Hur är en bra kamrat? 

Lärarna reflekterar

Upplägget innehåller flera svåra frågor, men viktiga och angelägna för såväl eleven som gruppen. När man jobbar med livsfrågor är det såklart viktigt att alla har respekt för varandras åsikter och visar förtroende. Självklart väljer eleven i vilken omfattning svar delges andra. Något av ett dilemma – viktigt att ta del av andras tankar, samtidigt som den personliga integriteten måste värnas.

Inledande frågor

Vi inleder med en introduktion med några grundläggande etiska begrepp som moral, rätt och orätt, jämlikhet, empati och solidaritet. Eleverna får därefter fundera på, resonera parvis och slutligen skriva om:

  • Vad tycker du är viktigt i ditt liv just nu?
  • Vad tror du kan är viktigt när du är vuxen?
  • Hur är man en bra klasskamrat?
  • Vad innebär det att respektera någon annan?
  • Vad är en god gärning? Vad innebär det att göra gott?
  • Kan du/jag förändra världen?

Vi tittar på en filmsnutt och diskuter på vilka olika sätt man kan känna kärlek.

  • Vilka sorts kärlekar finns det?
  • Vad är kärlek? Hur känns det i kroppen?
  • Är det skillnad på att vara kär när man är barn, ungdom, medelålders och gammal?

Skicka vidare

Vi tittar på filmen Skicka vidare. Efter filmen får eleverna fundera på, resonera om och skriva om till exempel:

  • Vilken uppgift får Trevor från sin lärare?
  • Hur arbetar och lyckas Trevor med sin uppgift?
  • Om du själv fick en sådan uppgift som Trevor fick, vad skulle du göra då?
  • Ge minst två exempel på hur Trevors idé spred sig vidare till andra; vad de gjorde för sina medmänniskor?
  • Vad tyckte du om filmen? Motivera med minst 15 ord!
  • Hur kan du göra så att någon annan mår bättre.  Ge gärna flera förslag.
  • Vilka goda gärningar har du upplevt/gjort?

Välj en scen

  • Välj en scen från filmen som påverkade dig /du tyckte om.
  • Rita en bild från scenen. Beskriv vad som sker vid scenen och varför du valde den. Du ska sedan få berätta om scenen och varför du valde den för klassen.

Lgr 11 Förmåga (kopplingar till årskurs 6)

Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet.

Centralt innehåll

Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott.

Kunskapskrav

Eleven kan föra välutvecklade resonemang om vardagliga moraliska dilemman och vad det kan innebära att göra gott. Eleven gör då reflektioner som för resonemanget framåt och fördjupar eller bredder det och använder några etiska begrepp på ett väl fungerande sätt.

Kommentarer

    Annons:
    Annons:
    Annons: