Årskurs 1-3

Bild

Föregående tips Nästa tips

Kända byggnader i vinterlandskap

Syfte

Lära sig mer om byggnader i världen. Vi jobbade även med hur man skapar nyanser med hjälp av att utgå från vitt och blanda i mer färg.

Läraren reflekterar

Eiffeltornet, Big Ben, Sara Kulturhus och andra kända byggnader runt om i världen pryder nu klassrumsväggarna. Eleverna tycker att de är så fina och är lite stolta över att lokala byggnader, som Sara, står bredvid välkända byggnader i världen. Jag har gjort uppgiften i anpassad grundskola och då kopplat till  Lgrsär22: Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material samt kommunicera budskap med bilder, samt förmåga att reflektera över samtida och historiska bilder.

Metod

Eleverna målade en bakgrund i valfri färg med olika nyanser. Vi utgick från ljus och tonade till mörk, nerifrån och upp. Snöflingor målades med flaskfärg. Eleverna duttade med tops för att få helt runda flingor – Hårt tryck för stora flingor och en liten dutt för små. Bakgrunden las åt sidan på tork. Eleverna ritade formen av en känd byggnad på ett annat papper med blyerts. Utvalda delar kan finnas med, till exempel kännetecken, fönster och mönster. När eleven var nöjd fylldes konturerna i med svart tusch. Eleverna klippte ut byggnaden. Till sist klistrades byggnaden fast på bakgrunden.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.

Centralt innehåll

Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy