Årskurs 4-6
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsJorden runt – skicka ett vykort
Syfte
Uppgiften utvecklar den personliga språkstil som finns i brev och vykort. Känslor och stämningar är viktiga inslag i sådana texter. Individen står i centrum, till exempel hur personen mår, känner, tänker, upplever, agerar och reagerar inför och på olika händelser och upplevelser.
Läraren reflekterar
En uppgift där eleverna får möjlighet att göra sin drömresa! Eleverna skriver utan att de tänker på att de skriver. En uppgift som brukar passa de flesta och ger mycket utrymme till konstnärliga inslag.
Arbetsuppgift
Eleven ska åka jorden runt och skicka vykort till valda personer. Intressanta sevärdheter, aktiviteter, utflyktsmål, maträtter och allt annat typisk för platsen kan ingå i skildringarna. Krydda vykorten med personliga reflektioner och händelser.
Vissa några personliga vykort. Det är inte säkert att eleverna har sett eller fått några! Gör ett vykort gemensamt med eleverna från och om hemstaden. Förslag på innehåll kan samlas i punktform före skrivandet. Presentera en struktur, som eleverna såklart kan frångå, där exempelvis följande delar finns med:
- Hälsningsfras
- Datering, platsangivelse
- Känsloyttring
- Redogörelse för (utflyktsmål, sevärdhet, aktivitet, maträtt etc)
- Fråga eller kommentar till mottagaren
- Avslutningsfras
Ett personligt vykort
För att redigera ihop två bilder krävs ett enkelt dataprogram. Paint fungerar bra i PC-miljö och ”Alfa-funktionen” i Pages fungerar utmärkt för MAC-användare. Den egna bilden ska tas med enfärgad bakgrund.
Exempel: Fredag 25/6 2010 Rom, Italien
Äntligen är jag framme. Jag sitter just nu framför en av världens mest kända byggnader och njuter av en varm kopp italienskt kaffe…. Underbart! Vädret är härligt, ca 25 grader varmt och strålande solsken. Guiden i Colosseum berättade att byggnaden är 48 meter hög och att Colosseum skadades svårt av en jordbävning 1349. Det mesta av stenarna som rasade användes för att bygga palats och kyrkor i Rom. Lite senare idag ska jag besöka Fontana Di Trevi och svalka mig i vattnet, men först blir det lunch…. Bruschetta, Carbonara och Tiramisu väntar! I love Italia!
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Förmåga att söka information från olika källor och värdera dessa.
Centralt innehåll*
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Betygskriterier*
Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.
* årskurs 7-9
Bra tips!