Fritidshem

Skapande och estetiska uttrycksformer

Jorden runt

Syfte

Vi vill, genom en tematisk och lekfull upplevelse, ge eleverna kunskap om olika länder. Vad är typiskt i och för landet vi besöker? Vi vill även ge eleverna “wow-aktiviteter”, det vill säga något utöver det vanliga.

Förutsättningar och förberedelser

Medverkande: Av 50 elever inskrivna brukar det vara omkring 30 som medverkar. Alla fritidslärare, tre-fyra stycken, är också med. Vi har planerat i god tid för att tänka ut var vi ska resa och vad vi ska göra på de olika resmålen.

Tid till förfogande: Aktiviteten Jorden runt genomförs när skolan har sommarlov. Det har passat bäst för oss. Vi besöker ett land per dag. Vi brukar starta på en onsdag så att vi hinner förbereda det sista i början av veckan. Sen kör vi alla resorna i ett svep torsdag, fredag, måndag, tisdag och avslutar på onsdag. Flyget brukar gå vid 10 (eller då har alla kommit) och vi avslutar resan för dagen cirka 15.00 (då en del ska hem).

Förberedelser: Vi har gjort ”resväskor” till varje elev inför resan. Dessa har använts för att dokumentera resan och blir något att spara som minne. Vi har använt ett stort papper där vi har klippt till en form som liknar en resväska med handtag. Vi har också gjort pass och boardingkort. På passen har vi klistrat in en bild på varje elev, men de har sedan själva fått skriva namn, födelseår och hemvist. På boardingkorten har vi klistrat in flaggor till de länderna vi ska resa till, så att eleverna vet vilka länder vi ska besöka (men inte vad vi ska göra där eller vilken dag vi ska dit). Reseledarna vet förstås aktiviteterna på varje resmål. Några finns presenterade nedan och fler finns här: Jorden runt – Resmål.

När sommarlovet börjar förbereder vi ett klassrum. Ett flygplan skapas genom att sätta stolarna i rader med en mittgång. Stolsnummer markeras på fasttejpade lappar. Detta klassrum är alltid flygplan (förutom gången då flygplanet förvandlades till en isbrytarbåt mellan Svalbard och Nordpolen).

Metod och resans gång – Vid varje resa händer följande

1: Incheckning

Eleverna är utrustade med resväska, pass och boardingkort i ett väntrum på flygplatsen (ett annat klassrum). Därifrån ska de vidare till incheckningen. De skickas i ordningen “alla vars efternamn börjar på A, B, C, D, E”. Då slipper eleverna stå i en lång kö vid incheckningen som är i ett litet kapprum. Vid incheckning surrar flygplatsljud i bakgrunden och eleverna får gå igenom en säkerhetskontroll. Eleverna lägger väskan på ett bord och kryper under ett bord. En kontrollant (personal) står med mobilen och drar sin ”scanner” över väskan. Ibland ger utrustningen ifrån sig en signal och eleverna utfrågas om vad de har i väskan.

2: På planet

Sen går eleverna till piloten (personal) som kollar pass och boardingkort. Vid ingången till planet står en flygvärd (personal) och berättar var de ska sitta. Ibland bestämmer flygvärdarna och ibland bestämmer slumpen! De får då slå tärningar eller dra en nummerlapp. Innan start gör flygvärdarna en säkerhetsgenomgång och eventuella sommarjobbare (personal) tankar flygplanet. Piloten berättar i mikrofonen först nu destinationen. 

3: Landningen

När planet landat startar personalen ett filmklipp om resmålet. Det kan vara något faktabaserat eller ett roligt klipp. Eleverna sitter kvar på planet och ser det ensamma. Under filmvisningen som varar några minuter byter alla fritidslärare om i rasande fart inför nästa steg (4).

4: En smak av landet i en kort teaterscen

Ombytta, i kläder som representerar landet, spelar lärarna upp en kort teaterscen för eleverna. Exempel på teaterscener:

  • Italien: Kockar rullar in ett bord med pizzadeg och konstiga ingredienser (ketchup, marshmallow, ost, godislinser och pizzasås). En kommentator styr hur kockarna “bakar” pizzan. Det blir på ett väldigt tokigt sätt (kockar som slickar på ingredienserna innan de läggs på, kastar mjöl på varandra, hoppar upp på bordet och sprutar ketchup överallt).
  • Sverige: I gult och blått, med midsommarkransar, dansar och sjunger midsommarfirare små grodorna. Barnen bjuds upp till att hänga på i ett långt dansande tåg.
  • England: In skrider kungen, drottningen och en säkerhetsvakt. De pratar bara engelska.

Efter teatern står en lärare kvar, drar ner kartan och berättar lite om landet, medan resten förbereder första aktiviteten eleverna ska göra!

5. Avstigning

Innan eleverna lämnar planet får de information av personalen som fodrar någon form av åtgärd. Exempelvis i Brasilien är det så varmt att eleverna blir tvungna att blötas ner innan de går av planet (en dusch vatten i deras ansikte med en blomspruta). På Gran Canaria är de tvungna att få solkräm i ansiktet. Till Nordpolen måste eleverna ha med sig vinterjackor, mössor och vantar. När de går av planet tar de på sig kläderna för att mota kylan som slår dem utanför (alla skolans fläktar står på full styrka mot barnen när de kommer av planet). 

6. Aktiviteteter på resmålet

Se exempel nedan.

7. I slutet av dagen – Dokumentera

Efter varje dag samlas eleverna med sina resväskor och fritidslärarna har förberett hur de ska dokumentera dagen. “Pins på väskan” brukar bestå av ett foto och ett eget skapande från varje land. När alla resor är slut får eleverna ta med sig sina resväskor hem som ett minne.

Exempel på aktiviteter – Detta har vi gjort i länderna

Några finns presenterade nedan och fler finns här: Jorden runt – Resmål.

Italien På resan till Italien fick barnen göra egna pizzor tillsammans med skolans kökspersonal som var utklädda till pizzabagare dagen till ära. På alla resor har skolköket hjälpt till att koppla lunchen till resmålet! I Italien fick de även göra egna halsband av pasta (såklart!) och senare var det modevisning i Milano med elevernas smycken.

Frankrike – I Paris gick alla mustaschprydda barn på Louvren och tittade på konst. Efter det fick de själva måla vid staflin till fransk musik i bakgrunden. Med basker på huvudet fotades de sedan med Eiffeltornet i bakgrunden. Det var även saftprovning (i stället för vin) där det gällde att gissa vilka frukter eller bär saften var gjord av. 

Finland –  Vid besöket i Finland blev det härligt bastubad, med björkris förstås.

England – I England pratade lärarna enbart engelska hela dagen. Barnen förstod förvånansvärt mycket och hjälpte varandra att översätta! De fick även göra egna figurer till Madame Tussauds av lera som brändes i ugnen.

Aktiviteterna utöver det vanliga

På en av resorna gick det fel och planet fick nödlanda på vattnet. Alla elever fick åka ned för den utrullade röda gymnastikmattan och samlas på flygplansvingen. De fick simma till en öde ö (idrottshallen) där alla hjälptes åt att bygga läger inför natten.

Reflektion från eleverna

Eftersom det är sommarlov blir en del lediga, men många vill hellre vara kvar på fritids några veckor för att få resa med oss. De är otroligt fantasifulla och lever sig in mycket i resandet. De blir verkligen passagerare på planet och turister i länderna vi besöker. Dagarna blir som stora rollspel tillsammans. Alla elever blir enade och engagerade.

Reflektion från lärare

Vi har varit ett väldigt kreativt arbetslag som har älskat att gå utanför boxen, spexa och att klä ut oss. Så inför första sommaren efter att vi tog emot nya ettor så fick vi idén att “ut och resa” med dem som är kvar på sommarfritids. Det blev snabbt succé så detta har vi gjort de tre senaste åren. Det har varit mycket uppskattat.

Lgr22

  • Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.
  • Skapande genom olika estetiska uttrycksformer, till exempel lek, bild, musik, dans och drama.
  • Demokratiska värderingar och principer, i sammanhang som är bekanta för eleverna. Hur gemensamma beslut kan fattas och hur konflikter kan hanteras på ett konstruktivt sätt.
  • Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy