Årskurs 4-6
Bild
Jag från ett grodperspektiv
Syfte
Utforska konstens grunder om rum/perspektiv. Relevanta begrepp i sammanhanget är grodperspektiv och fågelperspektiv.
Läraren reflekterar
Denna uppgift lämpar sig väl att genomföra i par.
Metod
STEG 1: Jag visade en presentation med bilder från internet. Här finns några att välja på: Grodperspektiv
STEG 2: Eleverna ska skapa en bild av sig själva stående på alla fyra där delar av kroppen ses i grodperspektiv. De fick arbete två och två för att få till händer och fötter. När händerna och fötterna är på plats ritas resten av kroppen.
STEG 3: Fyll i konturerna med en kraftig(are) penna. Färglägg bilderna.
Elevexempel
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Centralt innehåll*
Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.
Betygskriterier*
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt.
Utifrån syftet med bildarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
* årskurs 4-6
Kommentarer