Årskurs 1-3
NO
Jag är en astronaut i rymden
Syfte
I samband med en aktuell händelse får eleverna fundera på hur de själva skulle tänka och göra i samma situation.
Läraren reflekterar
Aktiviteten genomfördes i en förskoleklass, men går lika bra att göra med lite äldre elever. Eleverna tyckte att den var rolig och det blev nöjda med sina astronauter. Lego, gosedjur, godis, pyssel, kompisar och bild på familjen var något som många skulle ta med sig.
Metod
Vi berättade om Marcus Wandt som ska upp i rymden och till den internationella rymdsstationen ISS. Vi visade några filmklipp. Vi pratade även om vad han ska ta med sig upp i rymden.
Därefter fick eleverna göra en bild av sig själva som astronauter. Bakgrunden gjordes på svart papper och med färgstänk. Eleverna klippte ut mallen, målade och klistrade in ett foto. Mallar finns hur många som helt på nätet. Till sist skrev de vad de skulle ta med sig ut i rymden. Astronauterna anslogs och de som ville berättade om sin bild.
Lgr22 Syfte
Utveckla kunskaper om fysikens begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och samhället.
Centralt innehåll*
Solsystemets himlakroppar och deras rörelser. Människan i rymden.
* NO, årskurs 1-3
Kommentarer